Villkor för försäkringsundantagsprodukten finns här
Faktablad för försäkringsundantagsprodukten finns här
Genom undertecknandet av Avtalet accepterar Kunden dessa Allmänna Villkor och ingår därmed ett avtal med Aimo varvid Kunden samtycker till att vara bunden av dessa Allmänna Villkor, tillsammans med Aimos integritetspolicy, samt de kund instruktioner som utfärdas av Aimo
- Definitioner
”Aimo” betyder Aimo Solution AB, org.nr: 559148-0941, Förmansvägen 11, 117 43 Stockholm
”Aimo Appen” betyder den applikation som finns tillgänglig för nedladdning hos antingen Google Play eller App Store och som tillhandahålls av Aimo för användande av Tjänsten
”Allmänna Villkor” betyder dessa Allmänna Villkor
”Användare” avser en fysisk person som är ansluten till Kunden (eller som är Kunden om Kunden är en fysisk person) och som Kunden ansvarar för
”Användarkonto” betyder en Användares personliga konto för nyttjande av Tjänsten
”Avtalet” avser det ramavtal som Kunden har ingått vid registrering hos Aimo, samt tillhörande bilagor och dessa Allmänna Villkor
”Bilen” betyder en bil som finns tillgänglig att hyra genom Tjänsten och/eller som har levererats av Aimo enligt en Order
”Hyresperiod” betyder perioden från det att Bilen är tillgänglig för upphämtning av Kunden och till dess att Bilen har återlämnats till Aimo
”Kunden” betyder den part som ingått ramavtalet med Aimo
”Månadsavgiften” betyder avgiften per månad för att hyra Bilen och som framgår av Ordern
”Ordern” betyder varje individuell order som undertecknats av Kunden vid prenumeration av en Bil och som specificerar Månadsavgiften, Hyresperioden, samt annan specifik information för varje order
”Prislistan” betyder den prislista som finns tillgänglig på Aimos webbplats och/eller som har bilagts till ramavtalet och som återger olika priser och kostnader hänförliga till tjänsten. En fullständig prislista finns alltid tillgänglig på Aimos webbplats
”Tjänsten” Betyder Aimos prenumerationstjänst som den är definierad i ramavtalet
- Grundläggande bestämmelser för användning av tjänster
Kunden ska vara solvent och ha förmåga att betala för tjänsten. Kunden godkänner att Aimo närsomhelst har rätt att kontrollera kundens solvens med hjälp av en kreditupplysning. Om en kreditupplysning inrättas kommer Kunden att informeras om detta genom post eller e-post. Om Kunden har betalningsanmärkning eller om Aimo annars har anledning att tro att Kunden inte kommer att ha möjlighet att betala för Tjänsten, har Aimo rätt att avsluta eller begränsa Kundens tillgänglighet till Tjänsten.
Varje Användare måste vara minst 18 år gammal och ha ett körkort som är giltigt i Sverige för att ges tillgång till Bilen. Körkort kommer att kontrolleras mot körkortsregistret.
Kunden måste till Aimo omedelbart rapportera eventuella begränsningar i Användares körkortsrättigheter och när sådana begränsningar börjar gälla. Om Användarens körkort har återkallats, såväl tillfälligt som permanent, ska Användarens tillgång till Tjänsten omedelbart upphöra. Om det finns begränsningar avseende Användarens körkort har Aimo rätt att inskränka användningen av Tjänsten. Användaren är skyldig att - på uppmaning av Aimo – presentera ett giltigt körkort. Om Användaren inte kan uppvisa ett giltigt körkort har Aimo rätt att inskränka Användarens tillgänglighet till Tjänsten.
Kunden ansvarar för Användaren när denne använder tjänsten. Det är Kundens ansvar att Användaren har ett giltigt körkort och om en Användare befinns köra utan giltigt körkort kommer Kunden att hållas fullt ansvarig för alla skador som Aimo lider till följd av detta.
- Kundrelationen
Det är Kundens ansvar att tillhandahålla Aimo nödvändig information avseende Användaren för att Aimo ska kunna ge Användaren tillgång till Tjänsten, innefattande men inte begränsat till Användarens användarnamn och e-postadress. För att använda Tjänsten behöver Användaren registrera ett Användarkonto. Efter registrering har Användaren ett personligt konto för användande av Tjänsten.
Att Användarkontot är personligt innebär att det är strikt förbjudet att ge någon annan än Användaren tillgång till Användarkontot och att Kunden ansvarar för allt missbruk av Användarkontot. Om någon obehörigen fått åtkomst till Användarkontot ska Kunden omedelbart anmäla detta till Aimo per telefon och Kunden blir betalningsskyldig för en avgift enligt Prislistan, samt övriga kostnader som drabbar Aimo till följd av den obehöriga åtkomsten.
- Skötsel och användning av Bilen
Generella bestämmelser
Kunden ska använda bilen omsorgsfullt och i enlighet med bilens manual, användarhandbok, medföljande fordonsdokument, biltillverkarens specifikationer, samt Aimos instruktioner. Kunden är skyldig att tillse att Bilen är körduglig innan användning av Bilen, exempelvis genom att undersöka bilens däck. Innan Bilen parkeras är Kunden skyldig att tillse att Bilen är skyddad mot stöld (fönster, biltak och dörrar måste vara stängda och bilen låst). När Bilen körs på allmänna vägar är Kunden skyldig att följa tillämpliga bestämmelser och regler.
Om Bilens panel visar att Bilen måste genomgå service eller om Bilens däck behöver bytas ska Kunden omedelbart kontakta Aimo för vidare instruktioner.
Om Bilen behöver besiktigas under Hyresperioden är det Kundens ansvar att transportera Bilen till en verkstad anvisad av Aimo. Tider för besiktning kan bokas via Aimos webbplats eller genom att kontakta Aimos kundtjänst. Aimo kommer att bekosta obligatorisk besiktning av Bilen som genomförs av en verkstad enligt anvisning från Aimo.
Förbjuden användning
Kunden får inte använda Bilen för följande ändamål: A) för all form av motorsport, B) för biltester, övningskörning, körsäkerhetsutbildning eller terrängkörning, C) för transport av betalande passagerare eller annan kommersiell persontransport, D) för uthyrning till underhyrestagare eller för Kundens marknadsföring, E) för att begå brott, även om brottet endast är straffbart enligt lagen på den plats där brottet begicks, F) för transport av brandfarliga, giftiga eller på andra sätt farliga ämnen, G) för transport av föremål som på grund av sin form, storlek eller vikt kan äventyra trafiksäkerheten eller orsaka in- eller utvändig skada på Bilen, H) för att dra släp eller bogsera bilar eller andra saker (Kunden får dock använda dragkrok för mindre släpvagnar under förutsättning att denna monteras och används korrekt), I) för djurtransporter om inte annat särskilt skriftligen avtalats mellan Parterna. Otillåten transport av djur medför en obligatorisk straffavgift. Kunden får inte heller: J) använda Bilen för resor utanför Sverige (undantaget partnererbjudanden, dvs. erbjudanden villkorade av särskilt avtal med Aimo), K) köra Bilen om Kunden är påverkad av alkohol (blodalkoholhalt 0,0‰), droger eller mediciner som kan påverka Kundens körförmåga, L) transportera barn under 12 års ålder eller kortare än 150 cm utan att använda lämplig och godkänd skyddsanordning (babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde) för barnet. Kunden ska följa alla tillverkarens instruktioner om montering och demontering av skyddsanordningar för barn. M) Smutsa ned Bilen under Hyresperioden utöver vad som kan anses rimligt med iakttagande av skälig omsorg, eller lämna skräp av något slag i Bilen, N) återlämna Bilen med avaktiverad passagerarairbag, O) röka eller tillåta passagerare att röka i Bilen. Vid brott mot rökförbudet utgår en obligatorisk straffavgift enligt Prislistan, vilket inte ska påverka Aimos rätt till skadestånd eller annan ersättning utöver den obligatoriska straffavgiften. Om Kunden bryter mot någon av ovanstående bestämmelser medför detta en rätt för Aimo att avsluta Tjänsten utan uppsägningstid. Vid en sådan uppsägning av Tjänsten har Kunden inte rätt till någon ersättning. Aimo har vidare rätt till skadestånd till följd av brott mot någon av bestämmelserna i punkterna A-O ovan.
Tillbehör
Bilen kan levereras med tillbehör som kommer att specificeras i leveranskvittot. Kunden måste säkerställa att samtliga tillbehör som medföljer Bilen hanteras varsamt och förvaras säkert i Bilen. Kunden är skyldig att ersätta Aimo för borttappade eller skadade tillbehör.
- Leverans av Bilen
Aimo kommer att meddela Kunden när Bilen är tillgänglig för leverans. Vid leverans ska Parterna genomföra en inspektion av Bilen och Kunden ska signera ett leveranskvitto varvid Kunden godkänner Bilens skick och medföljande tillbehör. Genom att meddela Kunden om att Bilen är tillgänglig för leverans bekräftar Aimo prenumerationen av Bilen i enlighet med Ordern och Avtalet, och Hyresperioden påbörjas. Användaren som hämtar Bilen är skyldig att presentera ett giltigt körkort innan Bilen överlämnas.
- Hyresperioden
Varje Order innehåller uppgift om den individuella Hyresperioden och denna period är bindande för Kunden från tidpunkten då Kunden genomför Ordern. Hyresperioden påbörjas det datum som Bilen är tillgänglig för upphämtning av Kunden. Minsta hyresperiod är 60 dagar. Prenumeration kan sägas upp med 30 dagars uppsägningstid innan utgången av Hyresperioden. Om uppsägning inte sker enligt ovan förlängs Hyresperioden automatiskt med 30 dagar. Uppsägningstiden om 30 dagar gäller oavsett hur lång Hyresperioden är.
För att erbjuda Kunden flexibilitet, har Kunden rätt att byta bilmodell en gång per kvartal. Vid byte av bilmodell erhåller Kunden en ny Order med relevant information avseende den nya bilmodellen. Vid byte av bilmodell är minsta Hyresperiod från bytet av bilmodell 60 dagar. Om Hyresperioden vid tidpunkten för bytet av bilmodell är kortare än 60 dagar, förlängs automatiskt Hyresperioden till 60 dagar från dagen för bytet av bilmodell. Om Hyresperioden är längre än 60 dagar påverkas inte Hyresperioden.
- Enskilda Ordrar
När Kunden genomför en Order, ingår Parterna ett avtal i enlighet med villkoren i Avtalet och dessa Allmänna Villkor.
Aimo kommer efter bästa förmåga tillse att Kunden erhåller den specifika bilmodell som framgår av Ordern. Innan Aimo har meddelat Kunden att Bilen är tillgänglig för leverans kan inte Aimo garantera att den specifika bilmodellen finns tillgänglig. Om den specifika bilmodellen inte är tillgänglig ska Aimo utan dröjsmål informera Kunden om detta och Aimo har rätt att temporärt erbjuda Kunden en annan bilmodell inom samma prissegment. Kunden kan även välja att vänta tills den specifika bilmodellen finns tillgänglig.
- Avslutande av Hyresperioden och återlämning av Bilen
Innan Hyresperiodens utgång kommer Aimo att kontakta Kunden för att ge Kunden instruktioner om var och när Bilen ska återlämnas. Vid återlämnande av Bilen ska Aimo och Kunden genomföra en inspektion av Bilen utifrån leveranskvittot. Om det finns avvikelser på Bilens aktuella skick och vad som framgår av leveranskvittot (utöver normalt slitage), är Kunden skyldig att ersätta Aimo för reparationskostnader.
Återlämnande av en ren och oskadad bil
Kunden är vid återlämnande av Bilen skyldig att tillse att: A) Bilens interiör är rengjord. Om Bilen återlämnas smutsig (särskilt till följd av kräkning) eller om det finns skräp i Bilen, är Kunden skyldig att ersätta Aimo för rengöringskostnader i enlighet med Prislistan. Om den faktiska kostnaden är högre än vad som framgår av Prislistan är Kunden även skyldig att ersätta Aimo för dessa kostnader. B) Om Bilen återlämnas utan att en representant för Aimo är närvarande måste Kunden tillse att Bilen är stöldskyddad, särskilt genom att tillse att dörrar, fönster och biltak (om tillämpligt) är stängda och Bilen låst, samt att rattlåset är aktiverat. C) Bilen måste återlämnas med all dokumentation som medföljde Bilen. D) Bilen måste återlämnas med samtliga tillbehör som medföljde Bilen (innefattande laddningskabel).
Om Bilen är en elbil ska Bilen återlämnas med mer än 50 % batteriladdning. Om Bilen återlämnas med en batteriladdning understigande 50 % är Kunden skyldig att betala en straffavgift enligt Prislistan.
Om Bilen är en hybridbil ska Bilen återlämnas med mer än 50 % batteriladdning och [mängd diesel eller bensin]. Om Bilen återlämnas med en lägre batteriladdning eller bränslenivå är Kunden skyldig att betala en straffavgift enligt Prislistan.
Uppsägning av prenumerationen av Aimo
Aimo har rätt att säga upp ett pågående prenumeration om Kunden inte uppfyller sina skyldigheter enligt dessa Allmänna Villkor eller enligt vad som annars har avtalats med Aimo, särskilt om Bilen används i strid mot bestämmelserna i dessa Allmänna Villkor eller på ett vårdslöst sätt, eller om Kunden har lämnat felaktig information i syfte att vilseleda Aimo eller dess samarbetspartners, eller om Kunden inte återlämnar Bilen inom utsatt tid.
Ovanstående gäller inte om Kunden är i dröjsmål med betalning. I dessa fall har Aimo rätt att omedelbart säga upp en pågående prenumeration om Kunden är i dröjsmål med betalning och inte betalar inom sju (7) dagar efter påminnelse från Aimo.
Vid uppsägning av en prenumeration har Aimo rätt att vidta nödvändiga åtgärder för att återta besittningen av Bilen och Kunden är skyldig att ersätta Aimo för alla kostnader hänförliga till återtagandet av Bilen. Aimo har rätt att kontakta polis, tull eller andra myndigheter som agerar i Aimos intresse för att återta besittningen av Bilen.
Om Aimo säger upp Avtalet till följd av Kundens avtalsbrott är Kunden skyldig att ersätta Aimo för skada som Aimo lider till följd av avtalsbrottet i form av 50 % av återstående Månadsavgifter enligt Ordern. Sådan ersättning förfaller till betalning omedelbart.
- Betalningsvillkor
Kunden ska betala Månadsavgiften och övriga avgifter månadsvis i efterskott eller förskott, i enlighet med vad som framgår av Ordern. Fakturering sker per e-post. Betalningsvillkoren är 30 dagar om inte annat särskilt avtalats. Vid dröjsmål med betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635).
Om Kunden är i dröjsmål med betalning eller om Aimo har anledning att tro att Kunden finansiella status har försämrats har Aimo rätt att ändra betalningsvillkor till förskottsbetalning.
Aimo har rätt att fakturera Kunden trängselskatt, samt väg- och infrastrukturavgift som inte ingår i Tjänsten.
Varje månad av Hyresperioden så ingår ett antal km i Månadsavgiften. Om Bilen körs ett större antal km än vad som ingår i Månadsavgiften kommer Kunden att faktureras en avgift per km som specificeras i Ordern.
Om Kunden är i dröjsmål med betalning av Månadsavgiften eller någon annan avgift enligt Avtalet, är Kundens betalningsansvarig för samtliga förfallna avgifter, samt för inkassokostnader för indrivning av avgifterna i enlighet med lag.
Om Kunden inte betalar efter att Kunden har erhållit en betalningspåminnelse är Kunden skyldig att ersätta Aimo för kostnader hänförliga till indrivning av fordran och Aimo har rätt att överlämna ärendet för indrivning vilket kan medföra ytterligare kostnader enligt lag.
Om Kunden återlämnar Bilen innan utgången av Hyresperioden är Kunden skyldig att betala 50 % av de återstående Månadsavgifterna enligt Ordern. För ordningens skull antecknas att Kunden fortfarande är skyldig att betala hela Månadsavgiften under uppsägningstiden.
- Aimos ansvar
Med undantag för väsentliga avtalsbrott är Aimo endast skadeståndsskyldig gentemot Kunden vid uppsåtliga avtalsbrott eller vid grov oaktsamhet från Aimos ställföreträdare. Väsentliga avtalsbrott är avtalsbrott avseende de skyldigheter som är grundläggande för att Aimo ska kunna tillhandahålla Tjänsten och som Kunden kan utgå från och lita på att Aimo fullföljer. Aimo är inte ansvarig för produktionsfel avseende Bilen.
Aimo är inte skadeståndsansvarig för avtalsbrott om avtalsbrottet är utanför Aimo kontroll, exempelvis till följd av naturkatastrofer, pandemier, krig, myndighetsingripanden, strejk, embargon, förutsatt att Aimo kunde undvikit avtalsbrottet genom rimliga ansträngningar.
- Kundens ansvar
Allmänt ansvar och försäkringsskydd
Om Bilen, dess tillbehör eller enskilda delar skadas eller förloras är Kunden ersättningsansvarig enligt lag och dessa Allmänna Villkor. Kundens ansvar omfattar även indirekta kostnader såsom exempelvis bogseringskostnader, avskrivningar, förlust av försäkringsersättning och förlust av hyresintäkter.
Bilen omfattas av en försäkring med sedvanlig omfattning. Försäkringen täcker exempelvis inte sådana skador som orsakas av vårdslös hantering av Bilen så som farlig körning, att köra påverkad av alkohol eller droger eller utan giltigt körkort.
Om inte annat framgår av dessa Allmänna villkor, är Kunden även bunden av de allmänna villkoren för Aimos försäkring. Försäkringsvillkoren tillhandahålls Kunden på begäran.
Kunden är skyldig att ersätta Aimo avtalad självrisk för alla skada på Bilen under Hyresperioden. Om försäkringsbolaget finner att Kunden och/eller Användaren gjort sig skyldig till vårdslöshet i samband med skada på Bilen eller på tredje mans tillhörigheter, är Kunden även skyldig att ersätta självrisken för trafikförsäkringen avseende tredjemansskada. Aktuella självrisker framgår av Prislistan, Ordern och/eller på Aimos webbplats. Aimo kommer även att fakturera Kunden en avgift för administrationen av försäkringsärenden och reparationskostnader. För ordningen skull antecknas att om försäkringsbolaget anser att det föreligger flera skadeärenden så är Kunden skyldig att erlägga en självrisk för varje skada.
Om Kunden är en konsument är Kunden inte ersättningsskyldig för skada om Kunden kan bevisa att skadan inte orsakats av Kunden.
När Hyresperioden påbörjas kan Kunden välja att köpa tilläggsförsäkring (Insurance Waiver) vilket innebär en lägre självriskkostnad. Kunde kan även välja att köpa tilläggsförsäkring som medför att Kunden inte är skyldig att erlägga någon självrisk vid försäkringsskada.
Grov vårdslöshet eller uppsåt
Om Kunden och/eller Användaren orsakar skada på Bilen uppsåtligen eller genom grov oaktsamhet är, samt om försäkringsbolaget inte ersätter skadan så är Kundens skadeståndsansvar inte begränsat till självrisken.
Ovanstående gäller även om Kunden och/eller någon annan kör bilen utan ett giltigt körkort eller påverkad av alkohol och/eller droger.
Skyldighet att hålla Aimo skadeslös
Om Aimos försäkringsbolag finner att försäkringen inte ersätter en skada som orsakats av Kunden ska denne hålla Aimo skadeslös, innefattande krav från tredje man.
Ansvar vid lagöverträdelse
Kunden ansvarar tillfullo för alla lagöverträdelser som begås av Kunden och/eller Användaren, särskilt vid brott mot trafikföreskrifter och administrativa regler under Hyresperioden och i samband med parkering av Bilen. Kunden förbinder sig att hålla Aimo skadeslöst för alla viten, straffavgifter, böter och övriga kostnader och utlägg som Aimo påförs av myndigheter eller andra organ till följd av ovannämnda överträdelser. Som ersättning för administrativa kostnader för att hantera förfrågningar som riktas till Aimo från polisiära myndigheter för utredning av administrativa och straffrättsliga överträdelser som begåtts av Kunden under Hyresperioden, har Aimo rätt att ta ut en fast avgift enligt Prislistan.
Skyldigheter vid olycka, skada, stöld, haveri och annan förstörelse av Bilen
Olycka, skada, stöld, haveri eller annan förstörelse av Bilen ska omgående rapporteras till Aimos kundtjänst på telefon eller genom en skaderapport på Aimos webbplats. Kunden är skyldig att säkerställa att alla erforderliga åtgärder vidtas för att begränsa skadan och säkra bevisning. Kunden ska polisanmäla alla skador och underrätta polis/brandkår om att en elbil är inblandad i olyckan. Kunden och/eller Användaren får inte lämna olycksplatsen förrän polisen har färdigställt sin rapport och Bilen har överlämnats till bärgare.
Skyldighet att återlämna bilen och att vidarebefordra polisrapporten
Om Kunden och/eller Användaren har orsakat en olycka och Bilen inte längre är körbar eller trafiksäker ska Kunden betala alla kostnader som uppkommer för att återlämna Bilen till Aimo. Om Bilen inte längre är körbar eller trafiksäker på grund en olycka är Kunden fortfarande skyldig att betala Månadsavgiften till Aimo och Bilen kommer att återlämnas till Kunden när den har reparerats. Kunden är skyldig att omgående vidarebefordra alla skriftliga skaderapporter till Aimo och meddela Aimo om polisens ärendenummer.
Medgivande av ansvar, skada eller fel
Kunden är skyldig att följa samtliga instruktioner från Aimos kundtjänst. Kunden och/eller Användaren får inte erkänna ansvar eller föregripa regleringen av något anspråk genom att genomföra någon betalning eller genom att på annat sätt medge ett anspråk och/eller ett fel (som kan påverka rätten till försäkringsersättning).
Skaderapport
Kunden ska alltid fylla i den skaderapport som tillhandahålls av Aimo och returnera en undertecknad skaderapport till Aimo inom 7 dagar. Kunden måste även vara tillgänglig för att delta i möten med försäkringsbolaget och/eller tillhandahålla försäkringsbolaget ytterligare uppgifter om det är nödvändigt. Om försäkringsbolaget inte reglerar skadan för att en skadeanmälan insänts för sent eller för det fall Kunden och/eller Användaren inte har medverkat i tillräcklig utsträckning har Aimo rätt att fakturera Kunden för alla kostnader som orsakats av skadan.
Aimos val av verkstad och exklusiv rätt till försäkringsersättning
Aimo har alltid rätt att välja verkstad för reparation av Bilen.
Aimo ska alltid ha en exklusiv rätt till alla försäkringsersättningar i samband med skada på någon av Aimos bilar. Om Kunden har mottagit en sådan betalning från tredje man ska Kunden utan anmaning och utan oskäligt dröjsmål vidarebefordra betalningen till Aimo.
- Äganderätt
Bilen, inklusive samtliga tillbehör, är och ska fortsatt vara Aimos egendom. Inget i Avtalet eller dessa Allmänna Villkor ska utgöra en överlåtelse av äganderätten, eller några andra rättigheter som inte uttryckligen följer av Avtalet.
- Ändringar i de Allmänna Villkoren
Aimo har rätt att ändra de Allmänna Villkoren under förutsättning att ändringarna är rimliga för Kunden. Kunden ska meddelas skriftligen, via e-post eller på annat lämpligt sätt om eventuella ändringar av de Allmänna Villkoren. Ändringarna ska anses vara godkända och bindande när de träder i kraft för ett befintligt avtalsförhållande om inte Kunden avslutar avtalsförhållandet. Aimo ska särskilt informera Kunden om vilka villkor som ändras. Kunden måste informera Aimo om Kunden önskar avsluta avtalsförhållandet inom en månad efter det att Aimo informerade Kunden om ändringarna av avtalsvillkoren. Kunden har rätt att avsluta avtalsförhållandet enligt denna punkt oavsett vad som annars följer av Avtalet.
- Personuppgifter och Användarens skyldighet att lämna information
För att kunna tillhandahålla tjänsten måste Aimo samla in och behandla vissa personuppgifter om Kunden och/eller Användaren. Användarna samtycker till behandlingen i samband med registring av medlemskap.
Aimo sätter värde på alla som använder Aimos tjänster och gör allt Aimo kan för att skydda Användarnas integritet och säkerställa att de personuppgifter Aimo behandlar är skyddade. Aimo behandlar Användarens personuppgifter i enlighet med Aimos integritetspolicy som finns på webbplatsen (https://aimoshare.se/ integritetspolicy/) och i Aimo Appen. Integritetspolicyn beskriver vilka personuppgifter Aimo samlar in, varför Aimo samlar in dem, den rättsliga grunden för Aimos behandling av uppgifterna, hur Aimo skyddar dem och hur länge Aimo lagrar dem. Integritetspolicyn beskriver också dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (EU) 2016/679 (”GDPR”). Läs Aimos Integritetspolicy noga och försäkra dig om att du förstår den. Aimo använder cookies på sin webbplats och i Aimo Appen. För information om Aimos användning av cookies bör du läsa Aimos cookie-policy som finns Aimos webbplats och i Aimo Appen.
Användarens godkännande av Aimos Integritetspolicy anses ske när Användaren registrerar sig hos Aimo och godkänner dessa Allmänna Villkor enligt vad som anges ovan. Om Kunden och/eller Användaren inte önskar att dennes personuppgifter behandlas ska inte Kunden och/eller Användaren registrera sig för Tjänsten.
Genom att använda Aimos tjänster bekräftar Kunden (och Användaren) att alla personuppgifter som lämnats av Kunden är riktiga och aktuella. Kunden är skyldig att utan dröjsmål meddela Aimo om alla förändringar avseende postadress, e-postadress, mobilnummer och betalningsuppgifter, samt om eventuella begränsningar i behörigheten att framföra motorfordon. Vid uppsåtligt eller vårdslöst brott mot denna skyldighet ska Kunden, i den utsträckning som medges enligt lag, ansvara för alla skador och följdskador som uppkommer till följd av inaktuella eller felaktiga uppgifter om Kunden och/eller Användaren.
- Klagomål och reklamation
Om Kunden anser att Aimo inte har fullgjort sina skyldigheter enligt dessa Avtalet och dessa Allmänna Villkor ska Kunden meddela Aimo detta inom rimlig tid (inom sju dagar om inte annat följer av lag) efter det att Kunden märkte eller borde ha märkt de relevanta omständigheterna (ett klagomål). För att förenkla hanteringen av klagomål rekommenderar Aimo att Kunden tillställer Aimo klagomål per e-post. Det är givetvis även möjligt att kontakta Aimo genom brev eller per telefon. Aimos kontaktuppgifter återfinns i slutet av dessa Allmänna Villkor.
Vänligen notera att ångerrätten för en konsument enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte är tillämplig avseende biluthyrning.
- Allmänna bestämmelser
Tillämplig lag
Avtalet och dessa Allmänna Villkor regleras av svensk lag.
Tvist
Tvister med anledning av Avtalet eller dessa Allmänna Villkor ska prövas av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
Alternativ tvistelösning
Om en tvist uppstår mellan Aimo och en Kund som är konsument och där Aimo och Kunden inte kan nå en överenskommelse och Kunden önskar att få tvisten prövad, kan Kunden hänskjuta tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden för prövning. Allmänna Reklamationsnämnden kan nås antingen via webbplatsen www.arn.se eller genom postadressen Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Om ett klagomål har uppstått på grund av ett köp online kan det finnas möjlighet för Kunden att få tvisten prövad genom EU:s plattform för tvistelösning online. Plattformen finns tillgänglig på webbplatsen http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Kontaktuppgifter m.m.
Aimo Solution AB
559148-0941
Förmansvägen 11
117 43, 112 51 STOCKHOLM
E-post: hello@aimoshare.se Telefon: +46 10 456 39 39
Monsregistreringsnummer: SE559148094101
Säte: Stockholm
Data Protection Officer: privacy@aimosshare.se
https://www.aimosubscription.se/